فناوری

پشت دستگیری رئیس تلگرام پاول دوروف، یک واحد کوچک جرایم سایبری پاریس با جاه طلبی های بزرگ

پشت دستگیری رئیس تلگرام پاول دوروف، یک واحد کوچک جرایم سایبری پاریس با جاه طلبی های بزرگ

تحقیق در مورد رئیس تلگرام پاول دوروف که یک تیر اخطار به غول های فناوری جهانی شلیک کرده است توسط یک واحد جرایم سایبری کوچک در داخل آغاز شد. دفتر دادستانی پاریس به رهبری یوهانا بروسه 38 ساله. دستگیری دوروف، 39 ساله، شنبه گذشته، تغییر قابل توجهی را نشان می دهد در چگونگی برخی مقامات جهانی ممکن است به دنبال برخورد با روسای فناوری باشند که تمایلی به پلیس محتوای غیرقانونی روی پلتفرم‌های خود ندارند.

این دستگیری نشان‌دهنده قدرت واحد جرایم سایبری J3 بود، اما آزمون واقعی جاه‌طلبی‌های آن این است که آیا Brousse می‌تواند امنیت یک سازمان را تامین کند. وکلای دادگستری گفتند که محکومیت بر اساس یک استدلال قانونی تا حد زیادی آزمایش نشده است.

در اقدامی بی‌سابقه علیه یک مدیر اجرایی بزرگ فناوری، دادستان‌ها استدلال کردند که دوروف مسئولیت غیرقانونی ادعایی در پلتفرم خود را بر عهده دارد و او را تحت تحقیقات رسمی در مورد جرایم سازمان‌یافته قرار می‌دهد. اتهامات. او مظنون به همدستی در راه اندازی یک پلتفرم آنلاین است که اجازه ارسال تصاویر سوء استفاده جنسی از کودکان، قاچاق مواد مخدر و کلاهبرداری را می دهد.

وکیل دوروف روز پنجشنبه گفت که مسئولیت پذیری او “بیهوده” است و اینکه این برنامه از قوانین اروپایی پیروی می کند و بیانیه قبلی خود تلگرام را تکرار می کند. قرار گرفتن تحت بازجویی رسمی در فرانسه به معنای مجرم بودن یا لزوماً منجر به محاکمه نمی شود، اما نشان می دهد که قضات معتقدند شواهد کافی برای ادامه تحقیقات وجود دارد. تحقیقات می‌تواند سال‌ها طول بکشد تا اینکه به دادگاه فرستاده شود یا کنار گذاشته شود. دوروف به قید وثیقه آزاد است، اما از خروج از فرانسه منع شده است.

واحد بروس در اوایل سال جاری پس از مشاهده استفاده از برنامه او برای جرایم ادعایی بی‌شماری و ناامید شدن از «فقدان تقریباً کامل پاسخ از سوی دوروف»، تحقیقات خود را آغاز کرد. لور بکو، دادستان پاریس روز چهارشنبه گفت، تلگرام به درخواست‌های قضایی ارسال می‌شود.

بروس از اظهار نظر خودداری کرد.

در مصاحبه‌ای با روزنامه لیبراسیون در ژانویه، بروسه گفت که دفتر او بر تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات مربوط به تلگرام و برنامه پیام‌رسان رقیب Discord نظارت می‌کند و افزود که مقابله با جرم و جنایت در مورد آنها “یکی از نبردهای من” بود.

جیسون سیترون، مدیر عامل Discord، به درخواستی برای اظهار نظر پاسخ نداد.

واحد جرایم سایبری بروس J3 مهم‌ترین واحد در فرانسه است که دارای مجوز برای پیگرد قانونی در سراسر کشور است. بر اساس گزارش پارلمانی سال 2022، این کشور نیز کوچک است و تنها با پنج دادستان، بسیار کمتر از 55 تا 60 دادستان جرایم سایبری در سوئیس است. بروس سال گذشته به فیگارو گفت، با منابع محدود، آنها “جدی ترین جنایات را در اولویت قرار می دهند.”

بروس در یک پادکست در سال 2022 گفت که می خواست سختگیر باشد “بنابراین مجرمان سایبری بر این باورند که اگر به فرانسه حمله کنند، به آنها حمله می کنند. مورد قضاوت و مجازات بسیار شدید قرار خواهد گرفت.”

او گفت: “ما می خواهیم که افراد چه در کشورشان … یا در فرانسه از طریق حکم بازداشت تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.” او افزود که دفتر برای “موارد بسیار حساس” مورد استفاده قرار گرفت. “گاهی اوقات، مسائل حقوقی و ژئوپلیتیکی با هم تلاقی می کنند.”

پاتریک پرو، که تحقیقات با کمک هوش مصنوعی را در ژاندارمری فرانسه هماهنگ می کند و به واحد فرماندهی سایبری وزارت کشور مشاوره می دهد، گفت که J3 در تلاش برای پیگرد قضایی مواردی نوآور بوده است. یک سابقه بین المللی ایجاد کرد.

او به رویترز گفت: «من فکر می کنم نشان می دهد که شما نمی توانید هر کاری که می خواهید با این پلتفرم ها انجام دهید. “این یک سوال واقعی برای آینده است، زیرا این پلتفرم ها از چند برابر شدن متوقف نمی شوند، بنابراین چالش مقررات ضروری است.”

زمینه قانونی سخت؟

بروس از سال 2020 رهبری J3 را برعهده داشت که به او نظارت بر یکی از مهم ترین – و بحث برانگیزترین پرونده های جرایم سایبری فرانسه تا کنون داده است.

در اواخر سال 2020، J3 مسئولیت بررسی Sky ECC را بر عهده گرفت. که در کنار Encrochat یکی از اصلی ترین سرویس های ارتباطی رمزگذاری شده بود که توسط گانگسترها برای خرید مواد مخدر و اسلحه یا قتل رقبا استفاده می شد. چند سال قبل، پلیس فرانسه، هلند و بلژیک سرورهای آنها را که در شمال فرانسه مستقر بودند هک کرده بودند و به دادستان های فرانسه صلاحیت رسیدگی به بسیاری از تحقیقات حاصله را می دادند. به گفته یوروپل، از زمان سرنگونی Encrochat در سال 2020، بیش از 6500 دستگیری صورت گرفته است، زیرا قانونی بودن رهگیری ها در دادگاه های تجدید نظر در سراسر اروپا به چالش کشیده شده است.

پل کروسکی، رئیس کانادایی Encrochat، در سال 2018 استرداد شد. فوریه از جمهوری دومینیکن به فرانسه، جایی که او اکنون در انتظار محاکمه است. وکلای ژان فرانسوا ایپ از Sky ECC در حال اعتراض به حکم بازداشت فرانسوی او هستند.

استفان بونیفاسی، وکیل Eap، گفت که موکلش بی گناه است و افزود که “اسکای ECC به عنوان ابزاری برای مجرمان تصور نشده است، و نه تجاری سازی شده است. به این ترتیب”.

وکیل کروسکی، آنتوان وی، گفت موکل او بی گناه است.

“سرویس راه‌اندازی شده توسط پل کروسکی، مانند سایر سرویس‌هایی که موفقیت جهانی کسب کرده‌اند، فقط برای محافظت از حریم خصوصی و آزادی طراحی شده است. وی در بیانیه ای گفت: مبادله کاربران آن، و به هیچ وجه برای حمایت از فعالیت های مجرمانه.” جاه طلبی – و طرحی – برای هدف قرار دادن دوروف.

رابین بینسار، که با پرونده های Encrochat در دادگاه عالی فرانسه مبارزه کرده است، گفت که دادستان ها باید ثابت کنند که دوروف از جرم و جنایت در برنامه اطلاع داشته و آن را تایید کرده است. استدلال آنها “کاملاً مشکوک” است.

این واقعیت که تلگرام با درخواست‌های مجری قانون مطابقت نکرده است، “به طور خودکار فرد را در یک پروژه جنایی شریک نمی‌کند.”

Binsard گفت واضح است که “فرانسه به دنبال ارائه دهندگان پیام های رمزگذاری شده است” و سایر اپراتورهای چنین برنامه هایی مانند سیگنال “باید نگران این باشند که آیا آنها با مقررات فرانسه مطابقت دارند یا نه.” از آنجایی که پیام واضح است در صورت عدم وجود، اقدام قانونی صورت خواهد گرفت.”

سیگنال بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

یک منبع در دفتر دادستانی پاریس گفت. کاوشگر Sky ECC هیچ پیوندی به تحقیقات تلگرام نداشت.

 

 

 

چنانچه در این نوشته کلمه ای یا متنی باعث ناراحتی شما شده به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا